Terapia ręki
WSKAZANIA, CELE I PRZEBIEG
Co to jest terapia ręki
Terapia ręki polega na usprawnianiu precyzyjnych ruchów dłoni i palców mających na celu zaangażowanie całej kończyny górnej do wykonywania różnorodnych zadań.
Główną rolą jest poprawa funkcjonowania ręki i wykonywania płynnych ruchów, czyli: zdolności trzymania przedmiotu, zdolności przenoszenia ciężarów i zdolności manipulacyjnych, czyli wykonywania bardziej skomplikowanych czynności, w tym przygotowanie do umiejętności rysowania i pisania. Terapia ręki ma za zadanie zaangażować całą kończynę górną w naukę i doskonalenie różnych czynności i ruchów precyzyjnych.
Terapia ręki wskazana jest dla dzieci, które:
- mają problem z nauką samoobsługi, jak ubieranie się, zapinanie guzików, paska, wiązaniem butów,
- mają wyraźnie obniżone lub zbyt wysokie napięcie mięśniowe w kończynie górnej i obręczy barkowej,
- mają problem z koordynacją rąk podczas czynności manipulacyjnych oraz zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- mają trudności w trzymaniu kredek czy ołówka, przedmioty wypadają im z dłoni,
- wykonują czynności manipulacyjne zbyt wolno lub szybko ale niedokładnie i niedbale,
- nieprawidłowo trzymają ołówek, ściskają go za lekko lub zbyt mocno,
- przejawiają zaburzenia sprawności manualnej i grafomotorycznej, dziecko wtedy nie lubi lub nie umie wycinać, rysować, malować, ma niestaranne pismo – nie mieści się np. w linijkach,
- w starszych klasach piszą niekształtnie aż do zatracenia czytelności lub w bardzo wolnym tempie.
Przyczyny niskiej sprawności rąk:
- słabe mięśnie posturalne
- zaburzone, nieadekwatne napięcie mięśniowe
- problemy z układem równoważnym
- zaburzenia układu dotykowego, czucia powierzchniowego
- słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa
- problemy z percepcją wzrokową
- przetrwałe odruchy niemowlęce
- słaba koncentracja
Celem terapii ręki jest:
- poprawa i usprawnienie precyzyjnych ruchów rąk,
- poprawa zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej.
- poprawa sprawności manualnej,
- ćwiczenie sprawności grafomotorycznej,
- wzmocnienie koncentracji,
- poprawa umiejętności chwytu,
- rozwijanie umiejętności planowania ruchu,
- poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- nauka przekraczania linii środka ciała,
- pobudzenie czucia powierzchownego i głębokiego.
Przebieg terapii ręki
Jej przebieg jest uzależniony od wieku i umiejętności, a także od możliwości dziecka. Zawsze powinien rozpocząć się od diagnozy, znalezienia przyczyny i opracowania celów oraz metod współpracy.
Schemat zajęć terapii ręki:
- powitanie,
- ćwiczenia angażujące głównie obręcz barkową oraz stawy ramienne i staw łokciowy,
- ćwiczenia i zabawy manualne,
- ćwiczenia ruchów precyzyjnych – zabawy usprawniające nadgarstek oraz ruchomość wszystkich stawów palców,
- ćwiczenia grafomotoryczne w przypadku starszych uczniów lub dalszych etapów terapii,
- relaksacja,
- pożegnanie.
Terapia ręki i pomoce używane do niej muszą być dla dziecka interesujące, wplecione w zabawę i dające motywację i satysfakcję. Wówczas efekty są szybsze, a dziecko chętnie bierze udział w zajęciach i zadaniach domowych. Terapia ręki to proces długotrwały i dziecko oraz rodzice muszą być w nią mocno zaangażowani.
Na stronie poradni można zapoznać się z propozycjami zabaw manualnych wykorzystywanych w terapii ręki w warunkach domowych:
link – Instruktarze/porady/ćwiczenia
OPRACOWANIE:
Izabela Filipiak-Kudasik – pedagog PPP Nr 1 w Rzeszowie, terapeuta ręki
Zabawy rozwijające sprawność manualną u dzieci pobierz (doc, 1MB)