Poradnia w mediach

Poniżej znajdą Państwo interesujące rozmowy radiowe / wywiady prasowe specjalistów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Rzeszowie poruszające istotne kwestie naszego życia (linki).

 

___________________________________________________________________________________________________

 

“TU I TERAZ” w POLSKIM RADIU RZESZÓW audycja red. Adama Głaczyńskiego. 

 

Dnia 06.04.2021 r. odbyła się audycja z udziałem naszego psychologa Pani Iwony Masłowskiej na temat “wypalenia rodzicielskiego”.

W Polskim Radio Rzeszów poruszono ważny temat: rozmawiamy o „wypaleniu rodzicielskim”. Roczna izolacja społeczna z powodu pandemii odbija się na stanie psychicznym wszystkich. Badania mówią, że już 20% Polaków ma objawy ostrego stresu pandemicznego. Ta trudna sytuacja szczególnie dotyka rodziców, którzy łącząc zdalną pracę zawodową z całodzienną opieką nad dziećmi i edukacją online, czują się wypaleni, przemęczeni i zrezygnowani. Jak temu zaradzić? W jaki sposób zmniejszać napięcia w rodzinie? Jak poprawić relacje?

 

Zachowania i emocje dzieci w czasie epidemii koronawirusa mogą być bardzo różne. Jak rozmawiać z dziećmi o pandemii? W jaki sposób oswoić zagrożenia i dawać poczucie bezpieczeństwa? M. in. na te pytania odpowiada psycholog mgr Iwona Masłowska z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Rzeszowie.

 

14.04.2020 r. w audycji wystąpiła dr Małgorzata Półtorak, pedagog. Podczas rozmowy odniosła się do sytuacji dzieci, które w związku z sytuacją epidemiczną już od 4 tygodni uczą się w zmienionych warunkach. Nauka on-line wiąże się jednak z trudnościami, zarówno dla młodych ludzi jak i rodziców, nauczycieli. Dodatkowo wielu uczniów czekają egzaminy kompetencji, wśród dzieci i rodziców budzi to wiele obaw i pytań. Jak radzić sobie w nietypowych sytuacja szkolnych? W jaki sposób odnaleźć się w realiach szkoły on-line?

 

04.03.2020 r. w audycji wystąpiła mgr Izabela Filipiak-Kudasik, pedagog poruszając w rozmowie następujące zagadnienia:  

Dlaczego powinniśmy pisać ręcznie? Znaczenie pisania ręcznego dla rozwoju dziecka? Jakie umiejętności trenujemy poprzez pisanie odręczne? O piśmie łączonym, czyli tzw, kursywie? Kaligrafia i pisanie piórem? Prawidłowy chwyt? O terapii ręki? Co zrobić, gdy dziecko brzydko pisze? Diagnoza dysgrafii? Pisanie ręczne a pisanie na klawiaturze? Powrót do pisania ręcznego – grupy pielęgnujące kaligrafię.

 

Pisanie ręczne podnosi poziom inteligencji, pomaga się uczyć, poprawia pamięć i wspomaga kreatywność – podkreśla specjalistka od terapii ręki z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Rzeszowie. O tym jak i kiedy kształtować dobre nawyki i co zrobić w razie problemów z Izabelą Filipiak-Kudasik rozmawiają Maria Kornaga i Adam Głaczyński.

 

26.02.2020 r. w audycji wystapiła dr Małgorzata Półtorak, pedagog podejmując kwestię presji szkolnej – groźnego zjawiska XXI wieku.

 

“Presja szkolna” to jedno z najgroźniejszych zagrożeń współczesnej szkoły i niebezpieczne zjawisko zaburzające relacje międzyludzkie. Wypalenie i wyczerpanie to nie tylko problem dorosłych. Coraz częściej dotyka ono także dzieci i młodzież. W szkole nauczyciele i uczniowie poddawani są różnorakiej presji, muszą sobie radzić z nadmiarem informacji, egzaminów, zadań, a także oczekiwaniami dorosłych i rywalizacją z rówieśnikami.

O mechanizmach presji szkolnej i wynikających z tego obciążeniach mówi dr Małgorzata Półtorak pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Rzeszowie, a także pedagog szkolny w SP i LO Sióstr Pijarek w Rzeszowie.

___________________________________________________________________________________________________

 

 

W DRODZE DO ZDROWIA – AUDYCJA W RADIO VIA red. Jacka Kloca.

 

01.09.2020 r. w audycji gościła mgr Dominika Maj, psycholog poruszając temat korzyści i zagrożeń wynikających z powrotu dzieci do przedszkoli i szkół w czasie trwającej epidemii.

 

01.04.2020 r. w audycji wystąpiła mgr Elżbieta Gruca-Bielenda, psycholog poruszając temat izolacji, ograniczenia więzi społecznych, w trudnym dla większości z nas, czasie epidemii.