ZAKOŃCZENIE II edycji "WARSZTATÓW DLA DOBRYCH RODZICÓW"

W dniu 21.12.2017 r. odbyło się ostatnie spotkanie z cyklu Warsztaty dla Dobrych Rodziców. Czas na podsumowania.

 

W dniach od 05.10.2017 r. do 21.12.2017 r. w naszej Poradni odbywały się "Warsztaty dla Dobrych Rodziców". Rodzice uczestniczyli w cotygodniowych spotkaniach, podczas których zgłębiali wiedzę dotyczącą sposobów radzenia sobie z trudnymi zachowaniami swoich dzieci, a tym samym uczyli się akceptować objawy nadpobudliwości, zaburzeń koncentracji uwagi czy impulsywności oraz wzmacniali swoje relacje z dzieckiem. Praca, jaką włożyli rodzice podczas warsztatów owocowała znacznymi efektami w ich działaniach wychowawczych.

 

Co warsztaty zmieniły w życiu uczestników?

  • "Przede wszystkim spojrzałam z innej perspektywy na moje dziecko: z wyrozumiałością i cierpliwością. Starałam się rozróżniać jej celowe zachowania od objawów, ponieważ łatwiej mi to robić, dzięki wiedzy zdobytej na warsztatch. Nauczyłam się doceniać zalety mojego dziecka, co spowodowało, że córka starała się jeszcze bardziej".
  • "Warsztaty zmieniły mój sposób myślenia. Jeśli już myślałam, że wiem wszystko, to po prawie każdych zajęciaciach okazywało się, że się myliłam. Nauczyłam się wiele ciekawostek, sposobów komunikacji, na co zwracać uwagę, a co można odpuścić oraz to jak rozmawiać ze swoim dzieckiem. Dzięki tym zajęciom odkryłam, że moje dziecko nie jest takie złe, jak go postrzegałam. Jeśli robiło coś niewłaściwie, to często było to skutkiem jego nadpobudliwości, a nie chęci robienia mi na złość. Poniekąd, dzięki tym zajęciom nauczyłam się widzieć moje dziecko w jasnych barwach i dostrzegać w każdej sytuacji jakieś pozytywy. Częściej zaczęłam go chwalić i darzyć dobrym słowem. Zdałam sobie też sprawę, jak bardzo było mu to potrzebne. A najlepsza nagroda jest taka, że syn znacząco poprawił swoje zachowanie".
  • "Zaczęłam bardziej akceptować moje dziecko pod względem nadpobudliwości psychoruchowej, ponieważ jest to niezależne od niego. Zaczęłam wydawać polecenia krótkie i zwięzłe, po jednym poleceniu, a nie kilka naraz. Teraz dziecko bez problemu wykonuje polecenia. Nareszcie mój syn zaczyna samodzielnie odrabiać lekcje, siadać do ich odrabiania bez marudzenia, płaczu i krzyku. Poświęcam więcej czasu mojemu dziecku, to taki czas tylko we dwoje."
  • "Zrozumiałam czym jest ADHD i jak postępować z dzieckiem. Umiem teraz rozgraniczyć, co jest objawem zaburzenia, a co celowym działaniem. Wiem teraz jak zwracać się do dziecka, aby zrozumiało, co do niego mówię, jak wydawać polecenia, aby je wykonywało. Nauczyłam się, jak wykonywać zadania z dzieckiem, aby efektywnie pracowało i nie rozpraszało się. Wiem, jak i kiedy stosować konsekwencje i nagrody".
  • "Warsztaty pomogły mi w lepszej organizacji czasu. Nauczyłam się sposobów usamodzielniania mojego dziecka, konstruktywnych metod stawiania granic wobec zachowań dziecka. Wiem, w jaki interesujący sposób ukierunkować aktywnośc dziecka, jak go nagradzać i atrakcyjnie spędzac wspólnie czas".

Podczas warsztatów rodzice pracowali nad różnymi metodami i strategiami wdrażając je w życie codzienne. W tym celu wykonywali zadania domowe, które dawały czas na refleksję, pomagały zatrzymać się nad swoim działaniem i swoim dzieckiem, jego trudnościach, mocnych stronach, potrzebach. Pozwalały też usystematyzować i utrwalać nowe treści oraz wzmacniały motywację do własnej pracy.

 

mgr Agnieszka Walicka-Chmiel