Dnia 12 grudnia 2017 r. w Poradni odbyło się szkolenie dla pedagogów szkolnych placówek oświatowych powiatu rzeszowskiego w zakresie stosowania nowego narzędzia diagnostycznego TROS-KA.
DIAGNOZA I WSPOMAGANIE ROZWOJU SPOŁECZNO-EMOCJONALNEGO UCZNIÓW W WIEKU 9 – 13 LAT
12 grudnia 2017 roku w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Rzeszowie odbyło się spotkanie zorganizowane dla pedagogów szkolnych placówek oświatowych powiatu rzeszowskiego.
Celem spotkania było szkolenie w zakresie możliwości zastosowania narzędzi diagnostycznych i materiałów postdiagnostycznych w obszarze emocjonalno-społecznym uczniów w środkowym wieku szkolnym (9-13 lat).
W szkoleniu, które prowadziła dr Małgorzata Zaborniak-Sobczak – koordynator ds. wdrażania modelowego zestawu narzędzi diagnostycznych oraz standardów funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych, uczestniczyło w sumie 15 pedagogów.
„Obszar społeczno-emocjonalny uczniów stanowi, obok sfery poznawczej, podstawowy obszar rozwojowy. Powszechne myślenie o szkole jako o instytucji rozwijającej głównie wiedzę i umiejętności uczniów redukuje jej kluczową funkcję wychowawczą, która dotyczy procesu formowania osobowości młodych ludzi, w tym ich emocji, motywacji, wartości i postaw. Traktowanie edukacji jedynie jako wieloetapowej procedury przyswajania sobie wiedzy zniekształca jej właściwy cel, który, idąc za R. Sternbergiem (1996), można by sformułować jako powodzenie życiowe […].
W okresie między 9 a 13 rokiem życia (środkowy wiek szkolny) intensywnie kształtują się: a) umiejętność współpracy z innymi, b) poczucie kompetencji (w tym sprawczość i odporność emocjonalna na porażki), c) samoocena. Wykształcenie pozytywnego wzorca każdego z tych trzech komponentów daje duże szanse na aktualny i przyszły dobrostan. Stąd istotne jest uczynienie tych obszarów obiektami faktycznego zainteresowania diagnostycznego i terapeutycznego tak, aby możliwe było zrealizowanie najważniejszego celu szkoły: POMOC UCZNIOWI W BYCIU/STAWANIU SIĘ SZCZĘŚLIWYM […].
W odpowiedzi na potrzebę kompleksowego i zrównoważonego wspierania rozwoju uczniów klas IV–VI opracowano założenia pakietu diagnostycznego TROS-KA oraz materiałów postdiagnostycznych. Akronim TROS-KA
T – trudności,
R – relacje z innymi,
O – obraz siebie,
S – sprawczość,
KA – kontrola afektu zawiera ideę: zatroszczyć się o te obszary rozwojowe uczniów, które tej troski najbardziej potrzebują (cel profilaktyczny).
Jednocześnie TROS-KA to punkt dojścia działań wspierających – ukształtowanie gotowości uczniów do troszczenia się o innych” (ze Wstępu Podręcznika dla wychowawców i nauczycieli Diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat Ewy Domagały-Zyśk, Tomasza Knopika i Urszuli Oszwy, Warszawa 2017, s. 7 – 9).
TROS-KA to wystandaryzowane narzędzia diagnostyczne i materiały dydaktyczne, dedykowane pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych (części TROS-KA) oraz wychowawcom, nauczycielom (część KA).
Zachęcamy pedagogów szkolnych, wychowawców – nauczycieli do współpracy
w zakresie diagnozy i wspierania kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów
– naszych podopiecznych!
dr Małgorzata Zaborniak-Sobczak