W ramach sieci współpracy i samokształcenia Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Rzeszowie zwraca się do Dyrektorów szkół z inicjatywą „Szkoła Mocna Zgodą” – MEDIACJE RÓWIEŚNICZE.
W ramach sieci współpracy i samokształcenia
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Rzeszowie zwraca się do Dyrektorów szkół z inicjatywą
„Szkoła Mocna Zgodą” – MEDIACJE RÓWIEŚNICZE.
Projekt adresowany jest do placówek zainteresowanych konstruktywnymi sposobami rozwiązywania konfliktów rówieśniczych oraz wdrażaniem swoich uczniów do samodzielnego rozwiązywania sporów metodą mediacji. Zachęcamy do udziału w projekcie, który jest nowym spojrzeniem na konflikt i porozumienie.
Uczestnicy korzystają z długofalowego doskonalenia, dzielą się informacjami i uzyskują niezbędne wsparcie. Zdobywają wiedzę, wykorzystując doświadczenia własne i innych uczestników, stawiając pytania i poszukując na nie odpowiedzi, wypracowując rozwiązania dla rzeczywistych problemów, uzyskując wsparcie w pokonywaniu codziennych wyzwań zawodowych.
W ramach działania „Szkoła Mocna Zgodą” oferujemy:
- spotkania informacyjne dla nauczycieli, dotyczące zagadnienia mediacji oraz korzyści jakie ze sobą niesie;
- szkolenia dla nauczycieli – koordynatorów mediacji szkolnych i rówieśniczych dotyczące sposobu prowadzenia mediacji, diagnozy konfliktu oraz procesu powstawania i działania w szkołach kół mediatorów;
- cykl warsztatów wdrażających do mediacji dla uczniów – mediatorów;
- warsztaty doskonalące umiejętności komunikacyjne uczniów – mediatorów;
- wzbogacanie wiedzy uczniów odnośnie konfliktów, diagnozy konfliktów oraz sposobów reagowania w sytuacjach konfliktowych;
- cykliczne grupy wsparcia w celu wymiany doświadczeń wraz z przykładami dobrych praktyk.
Dlaczego warto swoją szkołę wprowadzić do projektu sieci współpracy i samokształcenia „Szkoła Mocna Zgodą”?
Rozwiązywanie konfliktów drogą mediacji gwarantuje wypracowanie trwałego porozumienia. Już sam udział w mediacji daje satysfakcję wszystkim stronom konfliktu oraz sprawia, że żadna ze stron nie wychodzi z mediacji pokrzywdzona, gdyż pozwala ona wypowiedzieć się w kwestii spornej każdemu z uczestników. Ponadto mediacja uczy odpowiedzialności, szacunku oraz respektowania odmiennego spojrzenia innych osób. Mediacja wzmacnia również wzajemne zaufanie.
Szkoła objęta projektem będzie miała możliwość udziału w prowadzonej przy poradni grupie wsparcia dla nauczycieli – mediatorów oraz udziału w warsztatach organizowanych na zasadzie dobrych praktyk, wzbogacając swój warsztat mediatorski o doświadczenia innych szkół.
Program projektu „Szkoła Mocna Zgodą” znajduje się poniżej.
Pisemne zgłoszenia przyjmujemy do 29 czerwca 2018 roku w sekretariacie poradni.
Wszelkich dodatkowych informacji udzielają koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia
(017 85 28 130 sekretariat poradni):
mgr Katarzyna Nowacka-Dziuba
mgr Anna Maria Buż
ZAPRASZAMY!
—————————————————————————————————————————————
PROGRAM działań w ramach projektu
sieci współpracy i samokształcenia
„Szkoła Mocna Zgodą”
POZIOM I
Spotkania informacyjne dla Rad Pedagogicznych (przewidywany czas spotkania 90 minut):
- humanistyczne spojrzenie na konflikt
- istota mediacji
- mediacja jako jeden z najskuteczniejszych sposobów rozwiązywania konfliktów w szkole
- korzyści płynące z mediacji.
POZIOM II
Szkolenia dla wytypowanych przez szkoły nauczycieli – koordynatorów mediacji szkolnych i rówieśniczych (przewidywany czas spotkania 4 godziny, szkolenie zorganizowane w siedzibie PPP Nr 1 w Rzeszowie):
- poszerzenie wiedzy o konflikcie (etapy, dynamika konfliktu, sposoby reagowania na konflikt)
- diagnoza konfliktu
- metody rozwiązywania konfliktu – przegląd i porównanie mocnych i słabych stron każdej z metod
- wprowadzanie mediacji do szkół – metody, techniki, umieszczenie zapisu o mediacjach szkolnych i rówieśniczych w statucie szkoły
- zachęcanie uczniów do zastania mediatorami jak również do korzystania z mediacji, sposób wyłonienia uczniów z cechami mediatorów
- dobre praktyki – czyli jak mediacja zmieniła podejście do konfliktu w szkołach, gdzie została wprowadzona.
POZIOM III
Warsztaty dla uczniów (przewidywany czas spotkania: 2 razy po 6 godzin lekcyjnych):
Metody i formy pracy: warsztat, ćwiczenia, praca w małych grupach, ,,burza mózgów”, wykład, dyskusja, symulacje.
1. Przygotowanie uczestników warsztatu do prowadzenia mediacji klasowych, w grupie rówieśniczej w szkole (6 godzin) poprzez:
- zapoznanie z mediacją rówieśniczą jako metodą rozwiązywania konfliktów w szkole oraz grupie rówieśniczej
- przedstawienie definicji mediacji
- wspólne opracowanie definicji konfliktu
- wskazanie różnych sposobów rozwiązywania konfliktów między ludźmi
- dokonanie ogólnej prezentacji mediacji rówieśniczej, zwrócenie uwagi na różnice pomiędzy tradycyjnymi sposobami rozwiązywania konfliktów a mediacją rówieśniczą
- kto może być mediatorem rówieśniczym – wskazania osobowościowe
- poszerzenie wiedzy o konflikcie, w tym konflikcie rówieśniczym
- opracowanie różnych sposobów rozwiązywania konfliktów w oparciu o doświadczenia uczestników
- poszerzenie wiedzy o prawidłowej komunikacji
- poznanie technik prawidłowej komunikacji
- poznanie i omówienie barier komunikacyjnych
- zapoznanie z zasadami mediacji
- przedstawienie zadań mediatora w konflikcie
- zapoznanie się z etapami mediacji rówieśniczej w oparciu o schemat mediacji klasycznych
- rozwijanie umiejętności przeprowadzenia mediacji rówieśniczej
- rozwijanie ważnych umiejętności w aspekcie prowadzenia mediacji rówieśniczych
- kształtowanie umiejętności posługiwania się technikami komunikacyjnymi: aktywne słuchanie, parafrazowanie.
2. Trening umiejętności mediacyjnych – ćwiczenia w prowadzeniu mediacji (6 godzin) poprzez:
- rozwijanie i doskonalenie umiejętności przeprowadzenia mediacji rówieśniczej
- wdrażanie idei mediacji w środowisku rówieśniczym
- przeprowadzenie symulacji mediacji rówieśniczej
- podsumowanie zdobytych umiejętności.
POZIOM IV
Cykliczne spotkania szkolnych koordynatorów projektu w ramach grupy wsparcia w celu wymiany doświadczeń wraz z przykładami dobrych praktyk.