SIEĆ WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA - MEDIACJE RÓWIEŚNICZE (II EDYCJA)

W ramach sieci współpracy i samokształcenia Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Rzeszowie zwraca się do Dyrektorów szkół z inicjatywą „Szkoła Mocna Zgodą” – MEDIACJE RÓWIEŚNICZE.

 

W ramach sieci współpracy i samokształcenia

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Rzeszowie zwraca się do Dyrektorów szkół z inicjatywą 

„Szkoła Mocna Zgodą” – MEDIACJE RÓWIEŚNICZE. 

Projekt adresowany jest do placówek zainteresowanych konstruktywnymi sposobami rozwiązywania konfliktów rówieśniczych oraz wdrażaniem swoich uczniów do samodzielnego rozwiązywania sporów metodą mediacji. Zachęcamy do udziału w projekcie, który jest nowym spojrzeniem na konflikt i porozumienie.

Uczestnicy korzystają z długofalowego doskonalenia, dzielą się informacjami i uzyskują niezbędne wsparcie. Zdobywają wiedzę, wykorzystując doświadczenia własne i innych uczestników, stawiając pytania i poszukując na nie odpowiedzi, wypracowując rozwiązania dla rzeczywistych problemów, uzyskując wsparcie w pokonywaniu codziennych wyzwań zawodowych.

 

W ramach działania „Szkoła Mocna Zgodą” oferujemy:

  • spotkania informacyjne dla nauczycieli, dotyczące zagadnienia mediacji oraz korzyści jakie ze sobą niesie;
  • szkolenia dla nauczycieli – koordynatorów mediacji szkolnych i rówieśniczych dotyczące sposobu prowadzenia mediacji, diagnozy konfliktu oraz procesu powstawania i działania w szkołach kół mediatorów;
  • cykl warsztatów wdrażających do mediacji dla uczniów – mediatorów;
  • warsztaty doskonalące umiejętności komunikacyjne uczniów – mediatorów;
  • wzbogacanie wiedzy uczniów odnośnie konfliktów, diagnozy konfliktów oraz sposobów reagowania w sytuacjach konfliktowych;
  • cykliczne grupy wsparcia w celu wymiany doświadczeń wraz z przykładami dobrych praktyk. 

 

Dlaczego warto swoją szkołę wprowadzić do projektu sieci współpracy i samokształcenia „Szkoła Mocna Zgodą”?

Rozwiązywanie konfliktów drogą mediacji gwarantuje wypracowanie trwałego porozumienia. Już sam udział w mediacji daje satysfakcję wszystkim stronom konfliktu oraz sprawia, że żadna ze stron nie wychodzi z mediacji pokrzywdzona, gdyż pozwala ona wypowiedzieć się w kwestii spornej każdemu z uczestników. Ponadto mediacja uczy odpowiedzialności, szacunku oraz respektowania odmiennego spojrzenia innych osób. Mediacja wzmacnia również wzajemne zaufanie.

Szkoła objęta projektem będzie miała możliwość udziału w prowadzonej przy poradni grupie wsparcia dla nauczycieli – mediatorów oraz udziału w warsztatach organizowanych na zasadzie dobrych praktyk, wzbogacając swój warsztat mediatorski o doświadczenia innych szkół.

Program projektu „Szkoła Mocna Zgodą” znajduje się poniżej.

 

Pisemne zgłoszenia przyjmujemy do 29 czerwca 2018 roku  w sekretariacie poradni.

 

Wszelkich dodatkowych informacji udzielają koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia  

(017 85 28 130 sekretariat poradni):  

 

                                                                                                           mgr Katarzyna Nowacka-Dziuba 

                                                                                                           mgr Anna Maria Buż

 

ZAPRASZAMY!

 

—————————————————————————————————————————————

 

 

PROGRAM działań w ramach projektu

sieci współpracy i samokształcenia

„Szkoła Mocna Zgodą”  

      

POZIOM I

Spotkania informacyjne dla Rad Pedagogicznych (przewidywany czas spotkania 90 minut):

  • humanistyczne spojrzenie na konflikt
  • istota mediacji
  • mediacja jako jeden z najskuteczniejszych sposobów rozwiązywania konfliktów w szkole
  • korzyści płynące z mediacji.

 

POZIOM II

Szkolenia dla wytypowanych przez szkoły nauczycieli – koordynatorów mediacji szkolnych i rówieśniczych (przewidywany czas spotkania 4 godziny, szkolenie zorganizowane w siedzibie PPP Nr 1 w Rzeszowie):

  • poszerzenie wiedzy o konflikcie (etapy, dynamika konfliktu, sposoby reagowania na konflikt)
  • diagnoza konfliktu
  • metody rozwiązywania konfliktu – przegląd i porównanie mocnych i słabych stron każdej z metod
  • wprowadzanie mediacji do szkół – metody, techniki, umieszczenie zapisu o mediacjach szkolnych i rówieśniczych w statucie szkoły
  • zachęcanie uczniów do zastania mediatorami jak również do korzystania z mediacji, sposób wyłonienia uczniów z cechami mediatorów
  • dobre praktyki – czyli jak mediacja zmieniła podejście do konfliktu w szkołach, gdzie została wprowadzona.

 

POZIOM III

Warsztaty dla uczniów (przewidywany czas spotkania: 2 razy po 6 godzin lekcyjnych):

Metody i formy pracy: warsztat, ćwiczenia, praca w małych grupach, ,,burza mózgów”, wykład, dyskusja, symulacje.

 

1. Przygotowanie uczestników warsztatu do prowadzenia mediacji klasowych, w grupie rówieśniczej w szkole (6 godzin) poprzez:

  • zapoznanie z mediacją rówieśniczą jako metodą rozwiązywania konfliktów w szkole oraz grupie rówieśniczej
  • przedstawienie definicji mediacji
  • wspólne opracowanie definicji konfliktu
  • wskazanie różnych sposobów rozwiązywania konfliktów między ludźmi
  • dokonanie ogólnej prezentacji mediacji rówieśniczej, zwrócenie uwagi na różnice pomiędzy tradycyjnymi sposobami rozwiązywania konfliktów a mediacją rówieśniczą
  • kto może być mediatorem rówieśniczym – wskazania osobowościowe
  • poszerzenie wiedzy o konflikcie, w tym konflikcie rówieśniczym
  • opracowanie różnych sposobów rozwiązywania konfliktów w oparciu o doświadczenia uczestników
  • poszerzenie wiedzy o prawidłowej komunikacji
  • poznanie technik prawidłowej komunikacji
  • poznanie i omówienie barier komunikacyjnych
  • zapoznanie z zasadami mediacji
  • przedstawienie zadań mediatora w konflikcie
  • zapoznanie się z etapami mediacji rówieśniczej w oparciu o schemat mediacji klasycznych
  • rozwijanie umiejętności przeprowadzenia mediacji rówieśniczej
  • rozwijanie ważnych umiejętności w aspekcie prowadzenia mediacji rówieśniczych
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się technikami komunikacyjnymi: aktywne słuchanie, parafrazowanie.      

 

2. Trening umiejętności mediacyjnych – ćwiczenia w prowadzeniu mediacji (6 godzin) poprzez:

  • rozwijanie i doskonalenie umiejętności przeprowadzenia mediacji rówieśniczej
  • wdrażanie idei mediacji w środowisku rówieśniczym
  • przeprowadzenie symulacji mediacji rówieśniczej
  • podsumowanie zdobytych umiejętności. 

 

POZIOM IV

Cykliczne spotkania szkolnych koordynatorów projektu w ramach grupy wsparcia w celu wymiany doświadczeń wraz z przykładami dobrych praktyk.