Logopedia jako nauka interdyscyplinarna, zajmuje się badaniem i oceną komunikacji językowej, jej zaburzeniami i ich korygowaniem.
Terapia poprzedzona jest wywiadem, obserwacją oraz przeprowadzeniem specjalistycznych badań, oceny stanu budowy i funkcji aparatu mowy, zgryzu itp. Na tej podstawie logopeda stawia diagnozę i opracowuje program usprawniania.
Cele terapii:
• korygowanie wad wymowy
• podnoszenie kompetencji językowych
• usprawnienie motoryki narządów mowy
• prowadzenie treningu płynności mowy, u jąkających się
• poprawienie jakości funkcji językowej, oddechowej, fonacyjnej
• rozbudowanie zasobu słownictwa czynnego i biernego
• wypracowanie alternatywnych zachowań komunikacyjnych, w uzasadnionych przypadkach.
Wskazaniami do terapii logopedycznej są:
• wady wymowy
• opóźniony rozwój mowy
• jąkanie
• autyzm
• dziecięce porażenie mózgowe
• rozszczep wargi i podniebienia
• niedosłuch
• niepełnosprawność złożona
• dysleksja, dysgrafia
• niepełnosprawność intelektualna.
W ramach terapii prowadzi się szereg działań, np. wywołujących i utrwalających nieprawidłowo artykułowane głoski i ćwiczeń dostosowanych do problemu z jakim zgłasza się dziecko, jego wieku, aktualnych możliwości. Jeśli istnieje uzasadniona konieczność kieruje się dziecko na dodatkowe badania psychologiczne, pedagogiczne w poradni lub u specjalistów służby zdrowia, np. ortodonty, laryngologa, foniatry, audiologa.
Terapia prowadzona w poradni jest dla dzieci i młodzieży bezpłatna, rodzice mogą z niej korzystać po uprzednim wypełnieniu i złożeniu w sekretariacie zgłoszenia o przyjęcie dziecka. Ustalanie terminu pierwszej wizyty i kolejnych, zależy od ilości oczekujących na terapię logopedyczną dzieci, a także od możliwości czasowych rodzica. Szczegółowe warunki proponuje logopeda w uzgodnieniu z rodzicem.