Terapia Tomatisa
TRENING UWAGI SŁUCHOWEJ
Metodę kształcenia uwagi słuchowej, zwaną także treningiem słuchowym lub metodą stymulacji audio-psycho-lingwistycznej (SAPL) wynalazł 40 lat temu francuski neurolog, foniatra, otolaryngolog – prof. Alfred Tomatis
Sprzęt wykorzystywany w terapii
W naszej Poradni używamy do terapii wyłącznie sprzętu przetwarzającego dźwięk w sposób ANALOGOWY firmy PROTEAC Besson of Switzerland. Sprzęt ten jest produkowany zgodnie z założeniami prof. A. A. Tomatisa, twórcy metody stymulacji audio-psycho-fonologicznej. Pan Christophe Besson – jedyny obecnie producent analogowych elektronicznych uszu – był uczniem i najblizszym współpracownikiem Tomatisa.
Zastosowanie metody
Podstawowym celem metody Tomatisa jest wspieranie funkcji, dzięki czemu następuje poprawa w zakresie:
- koncentracji
- jakości uczenia się
- rozwijania zdolności językowych i komunikacyjnych
- zwiększania kreatywności
- poprawy zachowań społecznych.
Metoda polega na słuchaniu dźwięków poprzez urządzenie nazwane “elektronicznym uchem”, które jest idealnym modelem ludzkiego ucha – “ćwiczy” ono ucho w taki sposób, aby mogło pracowć bez zakłóceń. Ćwiczenia te stymulują centralny układ nerwowy, a w szczególności korę mózgową, która stanowi centrum procesów myślenia. Stymulacja ucha odbywa się poprzez dźwięki o określonej, zróznicowanej częstotliwości.
Metoda treningu słuchowego przeznaczona jest dla dzieci / uczniów:
- z trudnościami szkolnymi
- z problemami koncentracji uwagi
- niedojrzałych emocjonalnie i społecznie
- z autyzmem, zespołem Aspergera, z nadpobudliwością psychoruchową, zespołem Downa, mózgowym porazeniem dziecięcym, epilepsją, wcześniaków
- z zaburzeniami pamięci
- z zaburzoną koordynacją i integracją sensomotoryczną
- z opóźnionym lub zaburzonym rozwojem mowy (wady wymowy, jąkanie)
- z problemami emocjonalnymi
- mających problemy zwiazane z depresją lub mających trudności w kontaktach społecznych
- uczących się języków, jako przygotowanie ucha do nauki języków obcych.
Przebieg terapii
Trening składa się z sesji słuchania oraz pracy z głosem, poprzedzonych testem uwagi i lateralizacji słuchowej, który pozwala dopasować program sesji do indywidualnych potrzeb. Proces kształcenia uwagi słuchowej jest stale monitorowany w trakcie trwania całego treningu. W czasie 2 godzinnych sesji można odpoczywać, bawić się, grać w różnego rodzaju gry edukacyjne, rysować, rozmawiać, a nawet spać, gdyż stymulacja odbywa się zarówno drogą powietrzną, jak i kostną (dzięki specjalnym stymulatorom kostnym znajdującym się w słuchawkach przeznaczonych do terapii).
Schemat terapii
Testy uwagi i lateralizacji słuchowej
I etap – 30 godz. (codzienne sesje 2-godzinne – 15 dni)
Przerwa ok. 4 – 6 tygodni.
Testy kontrolne
II etap – 15 godz. (codzienne sesje 2-godzinne, w tym 30 min. praca z mikrofonem – 8 dni)
Testy kontrolne
Po okresie ok. 4-6 miesięcy można kontynuować kolejne etapy.
Efekty terapii
- poprawa w zakresie umiejętności szkolnych: czytanie, pisanie, zmniejszenie liczby popełnianych błędów ortograficznych, lepsze zapamiętywanie, rozumienie czytanych treści
- szybsze tempo uczenia się
- poprawa koncentracji uwagi
- poprawa motywacji do komunikowania się
- poprawa w zakresie sprawnego posługiwania się mową
- poprawa rozumienia języka
- zmniejszenie nadwrażliwości na dźwięki i inne bodźce sensoryczne
- polepszenie koordynacji ruchowej i równowagi ciała, co wzmacnia efekty rehabilitacji ruchowej i terapii SI
- skuteczniejsze radzenie sobie z emocjami i stresem
- lepsze wykorzystywanie posiadanych możliwości
- szybsze przyswajanie języków obcych.