Diagnoza logopedyczna

Diagnoza logopedyczna

pozwala na ocenę poziomu rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych dziecka, rozumienia mowy, sprawności i budowy aparatu artykulacyjnego, a także innych funkcji, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju mowy dziecka. To proces mający na celu wykrycie nieprawidłowości, postawienie diagnozy i zaplanowanie terapii. 

Wynikiem diagnozy logopedycznej jest ustalenie:

  • etapu i poziomu rozwoju mowy;
  • elementów procesu porozumiewania, które są opóźnione bądź zaburzone;
  • przyczyn zakłóceń rozwoju mowy;
  • prognozy dotyczącej dalszego rozwoju mowy.

PRZEBIEG BADANIA

Na wstępie logopeda ustala powód zgłoszenia, zaobserwowane trudności w rozwoju mowy, następnie przeprowadza wywiad z rodzicami dziecka.

Wywiad polega na zebraniu informacji o:

  • przebiegu ciąży i porodu;
  • stanie zdrowia dziecka po urodzeniu i w późniejszym okresie, sposobach karmienia;
  • rozwoju motorycznym dziecka od urodzenia do momentu diagnozy;
  • rozwoju zabawy i kontaktów społecznych, np.: ulubionych aktywności dziecka,  relacji z rówieśnikami, korzystania z technologii informacyjnych;
  • szczegółowe pytania dotyczą rozwoju mowy: głużenia, gaworzenia, czasu pojawienia się pierwszych słów, połączeń wyrazowych i zdań, gestu wskazywania, a także umiejętności posługiwania się mową w zabawie i sytuacjach społecznych;
  • logopeda zadaje pytania o dotychczasową terapię logopedyczną dziecka i inne terapie, jeśli takie próby były podejmowane;
  • analizie podlega udostępniona dokumentacja medyczna, np.: dotycząca zabiegów, hospitalizacji, książeczka zdrowia dziecka.

Nie wszystkie pytania padną podczas diagnozy logopedycznej. W zależności od zgłaszanego problemu, wieku dziecka, stanu zdrowia dziecka, planowanych lub istniejących konsultacji i badań logopeda uzupełnia wywiad o kwestie istotne dla rozwoju mowy i jej nieprawidłowości.

BADANIE LOGOPEDYCZNE OBEJMUJE:

W przypadku trudności w wymowie  – najskuteczniejszym narzędziem do badania wymowy dziecięcej u małych dzieci jest rozmowa kierowana oraz zabawa z dzieckiem, dlatego też zajmuje ona dużo miejsca w toku przeprowadzonego badania. Logopeda bada wymowę  wykorzystując również  kwestionariusz obrazkowy.

W toku badania przeprowadza się również ocenę budowy narządów mowy, oddychania, połykania, słuchu fonemowego, kinestezji artykulacyjnej i pamięci słuchowej,  a także prozodii i emisji głosu.

W przypadku podejrzenia opóźnionego rozwoju mowy  i/lub zaburzeń rozwoju mowy badanie zasadnicze jest pogłębione o bardziej rozbudowane metody, techniki diagnostyczne i narzędzia do oceny  trudności oraz zaburzeń rozwoju mowy. Są to testy badające rozumienie, umiejętność powtarzania i nazywania, zasób słownictwa, umiejętności odmiany wyrazów i tworzenia zdań, wymowę oraz sprawdzające jak dziecko używa mowy w  sytuacjach społecznych oraz jak komunikuje się z innymi.

W trakcie diagnozy logopedycznej prowadzona jest obserwacja dziecka pozwalająca na zebranie dodatkowych informacji na temat sposobu i chęci nawiązywania kontaktu, rodzaju i sposobu zabawy, wykorzystywania innych form komunikacji (kontaktu wzrokowego, gestów, mimiki, posługiwania się komunikacją wspomagającą i/lub alternatywną).

OMÓWIENIE WYNIKU BADANIA:

Wizyta diagnostyczna kończy się potwierdzeniem lub wykluczeniem  nieprawidłowości w rozwoju mowy oraz omówieniem kompetencji językowych i komunikacyjnych dziecka, w tym:

  • aktualnego stanu rozwoju mowy;
  • objawów i możliwych przyczyn zakłóceń;
  • umiejętności i trudności komunikacyjnych;
  • problemów artykulacyjnych;
  • prognozy związanej z rozwojem mowy;
  • zaleceń do terapii logopedycznej;
  • zaleceń do pracy w domu.